Meer donorlevers geschikt voor transplantatie dankzij nieuwe methode

Artsen rond het bed van een patiënt

Artsen in Rotterdam en Leiden hebben met succes een nieuwe methode gebruikt om de kwaliteit en bruikbaarheid van donorlevers en -alvleesklieren van overleden donoren in de operatiekamer te testen. In de toekomst hopen de artsen hierdoor meer donororganen met succes te transplanteren en patiënten te helpen die op een orgaan wachten.

De methode heet normotherme regionale perfusie (NRP) en is voor in oktober voor het eerst in Nederland gebruikt door artsen van het Erasmus MC en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Een pomp zorgt ervoor dat bloed door de buikorganen van de donor blijft stromen, waardoor artsen kunnen zien of de organen nog in goede conditie zijn.

Donoren die zijn gestorven na het stoppen van de bloedsomloop, kunnen zo organen doneren die eerder niet meer geschikt waren voor transplantatie. De verwachting van de betrokken artsen is dat dit per jaar ongeveer 30 extra donororganen oplevert.

De patiënt die de eerste lever kreeg waarop deze techniek is toegepast, is inmiddels in goede conditie naar huis om verder te herstellen.

Lees ook het persbericht op de website van het LUMC